Żywienie

ŻYWIENIE

Na początek wypadało by zastanowić się co można rozumieć przez słowo dieta i co to właściwie znaczy. Wbrew pozorom nie każdy rozumie jego  znaczenie, często jest błednie kojarzone tylko i wyłącznie z odchudzaniem, redukowaniem masy ciała.

Dieta jest to nic innego jak określony sposób odżywiania ściśle dopasowany do danej osoby oraz jej celów. Dostarczający określoną ilość makro i mikroskładników znajdujących się w produktach spożywczych pozwalających naszemu organizmowi poprawnie funkcjonować oraz realizować założone cele , może to być redukcja tkanki tłuszczowej, budowanie masy mieśniowej, poprawa kompozycji ciała, utrzymanie masy ciała czy poprawa zdolności wysiłkowych organimzu.

Jest dużo modeli odżywiania, ale najważniejsze jest aby dieta dostarczała nam odpowiednią ilość białka,węglowodanów i tłuszczy oraz poszególnych witamin i minerałów, które pozwolą utrzymać nasz organizm w homeostazie (równowadze). Dostarczą nam odpowiednią ilość energii do poprawnego funkcjonowania, pozwolą naszemu organizmowi właściwie się regenerować, zapewnią nam także poprawne funkcjonowanie gospodarki hormonalnej oraz ustrzegą nas przed róznymi chorobami.

Ważną kwestią jest również utrzymanie zdrowych „relacji” z jedzeniem (nie powinniśmy być niewolnikami diety) ale niezbędne jest jej przestrzeganie w celu osiągniecia zalożonych celów zarówno sportowych jak i sylwetkowych. Co mamy przez to rozumieć? Nie możemy popadać w panikę jeśli zdarzy nam się u „cioci na imieninach” zjeść kawałek ciasta.. Ważne żebyśmy mieli umiar i mimo tego jednego odstępstwa dalej przestrzegali wytycznych naszej diety!!!

Na koniec chciałbym podkreslić,że dieta ma być czymś dla nas przyjemnym- powinna zawierac pordukty które dobrze tolerujemy, które są dla nas wartościowe oraz przede wszystkim te które lubimy! Nie ma co się dziwic, że cieżko nam utrzymać reżim dietetyczny gdy ktoś nam każe jeść produkty których za którymi nie przepadamy i na sama myśl o posiłku robi się nam niedobrze. W przypadku doradztwa żywieniowego współpracuje z Mikołajem Szyszką czyli moim bratem.

michal

Mikołaj Szyszka absolwent poznańskiego AWF na kierunki wychowanie fizyczne, od najmłodszych lat związany ze sportem. Certyfikowany trener personalny, instruktor fitness oraz instruktor kulturystyki. Posiada wiele szkoleń w zakresie treningu oporowego,odżywiania i suplementacji oraz uprawnienia doradcy żywieniowego.Od kilku lat mocno zaangażowany w kulturystykę, czynny zawodnik kulturystyki klasycznej federacji IFBB.

DSCN0543-2

dr n. med. Natasza Czepulis absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu na kierunku analityka medyczna, obecnie w trakcie studiów podyplomowych: dietetyka – poradnictwo żywieniowe. Autorka oraz wykonawca projektów naukowych tematyką związanych z żywieniem. Autorka oraz współautorka licznych publikacji w renomowanych czasopismach naukowych polskich i zagranicznych. Członek Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego.

Na końcu chciałbym poruszyć kwestie 3 najważniejszych aspektów każdej diety:

INDYWIDUALNE DOPASOWANIE

  • najważniejsze według mnie jest indywidulane dopasowanie diety pod konkretną jednostke. Niby błahostka ale często spotykam się z ludźmi którzy kopiują różne schematy dietetyczne czy to z internetu, od „lepiej” wyglądających kolegów z klubu czy co najbardziej nieodpowiednie od zawodowych sportowców. Pamietaj każdy organizm jest inny, każdy generuje inny wydatek energetyczny poza tym rożnimy się typem somatycznym budowy ciała. Nastepnym razem zastanów się zanim będziesz chciał powielić czyiś schemat odżywiania! To nie jest dobry pomysł..

NIEPRZETWORZONA ŻYWNOŚĆ

  • kolejnym równie ważnym aspektem jest wybieranie produktów spożywczych nieprzetworzonych, w obecnych czasach mamy dostęp do dużego przekroju żywności nieprzetworzonej i taką należy wybierać. Żywność przetworzona może negatywnie wpływać na funkcjonowanie naszego organizmu, jest ona nafaszerowana konserwantami, sztucznymi barwnikami, wzacniaczami smaku itp. które mogą mieć destrukcyjny wpływ na funkcjonowanie ukłądu pokarmowego np. destabilizacje flory bakteryjnej jelit, która pozwala nam poprawnie wykorzystywać spożyty pokarm oraz dba o odpornosć naszego organizmu.

ODPOWIEDNIE
NAWODNIENIE

  • należy też pamiętać o odpowiedniej podaży płynów. Dieta to nie tylko pokarm ale też odpowiednie nawodnienie organizmu. Ludzki organizm składa się z 60% z wody, która pełni wiele funkcji w organiźmie:
  • rozpuszczanie i transport substancji odżywczych
  • usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii
  • udział w wielu reakcjach biochemicznych
  • termoregulacja
  • zwilżanie błony śluzowej, odpowiada za utrzymanie wilgotności naszych płuc, stawów i gałek ocznych